Ritme? Doe het dan voor je klant.
- Nico Verspaget
- 24 jun
- 1 minuten om te lezen
Tevreden klanten. Dáár draait het uiteindelijk om. Zonder tevreden klant, geen duurzame groei.
Juist in een tijd waarin klanten veel keuze hebben en verwachtingen hoog zijn, maakt voorspelbaarheid het verschil. Niet alles hoeft per se sneller of goedkoper. Maar wél duidelijker, consistenter en betrouwbaarder.
Customer facing teams met een vaste cadans (overlegmomenten, planningen en reflectie) werken rustiger, effectiever én klantgerichter* door:
✅ Minder chaos, meer overzicht
✅ Heldere interne communicatie
✅ Snellere, beter gedragen beslissingen
✅ Meer ruimte voor echte aandacht voor de klant
Tip: zorg ervoor dat klantklachten op een vast moment intern worden besproken met de juiste collega’s aan tafel (kennis en bevoegdheid). Je lost ze dan sneller én beter op. Klanten waarderen niet per se snelheid, maar wél een oplossing die in één keer klopt. Zo hoop je soms op een klacht om de klant te kunnen laten zien dat je aftersales service net zo goed is als je product. 😉
Ritme is geen doel op zich.
Maar goed ingericht, merkt je klant het als eerste.
* Onderzoek en praktijk laten zien dat teams die werken met vaste ritmes klantgerichter zijn, sneller reageren en hogere klanttevredenheid realiseren.
Bronnen:
– McKinsey & Company (2020). The impact of agile operating models on customer experience
– Harvard Business Review (2019). The Secret to Leading Organizational Change is Empathy
– VersionOne (2023). State of Agile Report

Comments